Krönika: Framför varje framgångsrikt team står en framgångsrik människa

Patrick Standfasts krönika i VF näringsliv november 2016. 

Världens bästa skiva. Vi hade skrivit låtarna, spelat in plattan och nu var omslaget klart. Skivan hade levererats från fabriken och jag stod med den i min hand. Vi befann oss i de där magiska dagarna innan skivan når marknaden och kunden. Då, när ens produkt fortfarande inte mött sin publik, inte hissats eller dissats, just då är det världens bästa skiva!

Att skapa en produkt kan vara en egotripp som drivs av lika delar storhetsvansinne och upptäckarglädje och ibland är det bra så. Att göra saker för sitt höga nöjes skull kan vara en slags personlig grundforskning med potential för innovation. Den personliga drivkraften i form av revanschlusta eller nyfikenhet är en bra reskamrat på upptäcksfärden. Att omvandla känslan av att inte ha blivit sedd till drivkraft för att utveckla en idé är en fajt om att våga. Att säga till sig själv ”Jag ska banne mig visa dem att jag kan” är något många känner igen sig i.

Oavsett  drivkraften behöver vi ett sammanhang där vi kan bolla idéer, bygga, testa och reflektera över resultaten. De som lyckas med att förverkliga drömmar har skapat ett sammanhang med kompisar och kollegor vilka ställer frågor om vad man gör, samtidigt som de stöttar när det känns motigt.

När jag jobbade med skivan utvecklade jag musiken men jag skapade också ett sammanhang. Jag byggde ett team bestående av musiker, säljare och radiopluggare. Samtliga ställde frågor om låtarna och ifrågasatte mina val. De blev även en förlängning av mig och hjälpte mig att nå ut till en större publik.

Våra idéer uppstår inte i ett vakuum. Idéer är produkter av ett sammanhang där personer tänker, diskuterar och reflekterar. Därför låter skivan som den gör eftersom  just de här människorna involverades. Skivan är ett tidsdokument och jag hör inte bara min musik utan dessutom alla de som bidrog till att skapa skivan. Ett polaroidfoto från en svunnen tid, en tid av sena nätter i studion, häng på East och Sturehof, massor av sushi, chardonnay och makrobiotisk kost. Allt skulle vara stort- stora jeans, stora Cadillac Ranch soffor och stora tjock-teve-apparater. Som avkoppling, Nintendo in på småtimmarna.

Vi spolar fram några år. I mitt jobb på Innovation Park försöker vi ha kunden i centrum. Jag brukar ställa frågor som ”Om vi var en affär, hur skulle vi serva våra kunder?” Studier visar att de butiker som har personal som står vid ingången och säger hej har en högre försäljning. Vi vill bli sedda och bekräftade. Att vara tillgänglig för kunden är nyckeln. Därför står vi i entrén varje morgon och hälsar alla välkomna och småpratar om sakernas tillstånd.

Våra antaganden styr det vi tror är möjligt. Det försåtliga med antaganden är att vi inte märker att vi har dem eller hur de påverkar oss, de är osynliga tills vi ifrågasätter dem. Att granska våra antaganden är ett sätt att hitta nya marknader. Vi utgår från att vi importerar varor från Kina och ser därför inte att Kina är en marknad för oss att exportera till. Två värmländska bröder granskade sina antaganden och upptäckte att efterfrågan på svenska livsmedel är stor. De gick från 3 till 55 miljoner på några år. Wow, att ändra sina antaganden ger resultat.

Tänk stort, tänk bortom granskogen. Det finns stora möjligheter i den globala medelklassen som beräknas växa till ofattbara 5 miljarder människor år 2030. En möjlighet för företag att ta fram nya tjänster och produkter. De företag som har hållbarhet som sin affärsmodell är morgondagens vinnare i en värld av ändliga resurser. Jag ser hur mina barn konsumerar mer och mer digitala upplevelser. Att uppleva fotboll eller hästsport utan att lämna hemmet ger en lika stor upplevelse som att flyga till London och titta på fotboll. Barnens antaganden om hur man har kul är formade av den digitala revolutionen. Digitaliseringen gör det enkelt att skapa idéer och att sprida dessa, vilket gör detta till en spännande tid.

Hur låter plattan? Lyssnar man noga hör man hela teamet bakom.

 

foto_team_kronika