Krönika: Värde – ett litet ord med stor betydelse.

Patrick Standfasts krönika i VF näringsliv oktober 2016. 

M-U-S-I-K-O-G-R-A-M, skrek vi i kör. Trots vår högljudda diskussion var det ingen som tog notis om vår entusiasm. Vi hade kommit på en så sjukt bra företagsidé. Det var sista stoppet på krogrundan och bilden av hur vi står och skriker till varandra för att överrösta musiken och stojet  i baren på Berns är för evigt fastetsad i mitt minne.

Det var i mitten av 1990-talet, de regerande mobilerna var Ericsson GH 337, Nokia 6110. En tid då människor fortfarande skickade fax och pappersbrev, Sony CD-walkman var heta och mobilsamtal var dyra. Det var hela 8 år innan Facebook såg webbens ljus.

Idén gick ut på att man kunde skicka en musikalisk hälsning som ett telegram – en föregångare till sms – fast med en truddelutt istället för en text. Låt säga att du vill gratulera dina föräldrar på deras bröllopsdag, deras favoritlåt är ”De sista ljuva åren”. Vi skickar då en smörsångare med gitarr som framför låten i hemmet, hepp!

Det var bara det att musikogramets värde för kunden var noll. Vi blandade ihop kundvärde med nyhetsvärde. Det var trots allt en nyhet, en produkt som inte fanns på marknaden. Vi frågade förstås människor om de gillade idén. Men vi glömde att ta reda på om kunden var  beredd att betala för något bara för att det var nytt.

Det är lätt att fastna i tankemönstret om att värdet bestäms av det arbete som är nedlagt på en vara/tjänst. Marx och hans samtida såg begreppet värde på detta sätt. Det man bortser från är kundens upplevelse av varan/produkten, dvs värdet sett ur kundens ögon. Kundvärdet behöver inte återspegla produktionskostnaden.

Hur ser då konsumenten på värde? När jag frågar min omgivning är svaret att ordet tappat sitt värde! En bekant menar att vi inte förstår begreppet värde. Förr sparade man till det man ville köpa, idag lånar man för att det går fortare och vi har bråttom eftersom det går fortare och fortare att ta fram nästa generation laptop, iPhone eller el-cykel.  Jag vågar påstå att som konsument får vi väldigt mycket värde för pengarna. Tänk efter, många av de produkter vi använder dagligdags är bättre, har bättre funktion, kvalitet och är billigare än vid någon annan period i modern tid.

En spaning är att produkter har tappat i värde medan relationer och upplevelser ökat sitt värde. Våra liv värderas utifrån våra Facebook-inlägg och i minskande grad av våra prylar. Köper vi en ny motorbåt lägger vi inte upp en bild på båten utan en bild på när vi kör båten. Dvs upplevelsen som en båt kan ge blir viktigare än vem som äger båten. Detta är intressant när vi som företagare ska utveckla våra företag. Fokusera på upplevelsen, det är den som ligger till grund för värdet för kunden, som förresten alltid är en människa (vilken har en relation till ditt företag). Att det fysiska får stå tillbaka för den personliga upplevelsen hjälper säkerligen till att vi värderar relationer och upplevelser mer.

Det står klart när vi stannar upp, att vi gått från att köpa produkter till att köpa värdet av produkten- mat blir matkasse, dammsugare blir städtjänster, äga bil blir bilpool osv.

Man kan säga att framtiden är värde-full. Och viktig eftersom vi ska spendera resten av våra liv i den.

Pengar har blivit en abstraktion eftersom vi inte ser pengarna. Det är ju inte så att vi sparar ihop 2,3 miljoner i 1000-lappar och knallar över till mäklaren och köper ett hus.

foto_varde_kronika