Krönika: Kan digitalteknologi göra oss till bättre människor?

Patrick Standfasts krönika i VF näringsliv december 2016. 

Oj vad det pratas om digitalisering. Om att företag måste ställa om för hänga med i utvecklingen. Vi måste nå världsklass i Värmland, annars är det lika kört som fjolårets Svenska rally. Men, vad betyder egentligen digitalisering och varför ska jag bry mig?

Digitalisering är en del av den teknologiska evolution som pågått sedan Hedenhös och som möjliggör att vi inte bor i hyddor i skogen. Allt sedan människan gjorde den förta stenyxan har teknologi varit en del av våra liv. Teknologi gör att vi kan uppfinna oss själva på nytt, vi kan bli saker som inte funnits tidigare. Hade du för 5 år sedan frågat en människa vad en Youtuber är, tror jag inte att någon svarat att det är en person som lever på att göra videos och sedan lägga upp dem på Youtube. Vem visste vad en app-programmerare var för 8 år sedan? Yrken som programmerare och content manager är yrken som finns tack vare ny teknik.

Teknik ger oss valmöjligheter och desto mer teknik vi skapar desto fler valmöjligheter får vi. Svaret på frågan om digitalteknik gör oss till bättre människor är ett tveklöst JA. Därför att digitalteknologi ger individer möjligheten att nå sin fulla potential, att människor finner utlopp för sin talang och intressen. Tänk om Bach varit född före cembalon eller Marie Curie innan Becquerel? Tänk om Jörgen Jönsson fötts innan skridskon? Vad hade det blivit av dessa talanger om inte tekniken möjliggjort deras potential? Det får vi aldrig veta, men det vi vet är att teknik ger oss nya valmöjligheter. Förr i världen hade människan inte lyxen att få välja, var din far bagare blev du också bagare. På så sätt är digitaliseringen ett löfte om ett bättre liv där du har tillgång till mer möjligheter än dina föräldrar. Deras peak blir din utgångspunkt vilket är grunden till nya innovationer och företag.

Det är inte lätt att förutse morgondagens succé, om det är virtual reality, wearables eller internet of things? Det vi vet är att vi måste våga prova. Man behöver inte kunna Java eller html 5 för att som Felicia Provender skapa healthgoing.com – en sajt för hälsosam livsstil.

Insikten om att ett besök på hemsidan eller en dialog via sociala medier faktiskt är ett kundmöte är det som driver utvecklingen för företag som Motillo. De är nyfikna och letar efter nya affärsmöjligheter och tittar på hur man kan ta fram nya produkter som bakboxen  eftersom digitaliseringen erbjuder mer än att bara sälja konsulttimmar.

Begrunda för en stund hur enormt snabb utvecklingen är. Man kan tycka att den är för snabb, eller t.o.m. hotfull, eftersom den skapar osäkerhet för de människor som duckar för den. Byt mindset och se digitaliseringen som en möjlighet! Din smartphone låter dig ha kontoret i fickan där du har bokföring, CRM och marknadsföring med dig överallt. På samma gång öppnar sig ännu fler möjligheter. Möjligheter som låter dig styra musik, belysning och värme i ditt hem med mobilen. Digitalteknik är så formbar och billig att varje alternativ ger upphov till en myriad av nya alternativ. Det ger dig en exponentiellt ökande ström av möjligheter att frigöra dina talanger.

Aldrig för har så många, haft så stora möjligheter att göra så mycket till så liten kostnad.

image1