Värmländska råvaror i en smakfull förpackning

Det var på ett lunchmöte med en bekant som idén om Värmlandsboxen väcktes till liv. Sedan 2017 har Pernilla Åberg och Madeleine Norum drivit företaget som säljer lokalt producerade livsmedel i mumsiga temaboxar – lite mer Värmland till världen helt enkelt! De vänder sig främst till skolklasser, föreningar och lag som kan tjäna en extra slant genom att sälja deras smaskiga produkter, samt företag som vill köpa presenter till personal eller kunder. Läs om hur deras resa har gått från idé till företag.

  • Det hela började med att jag och Madeleine Norum lunchade en dag och pratade om alla företagsidéer som vi haft genom åren. En av de idéerna var att det borde finnas något bra produktalternativ som barnens klass, eller lag, kan sälja för att tjäna pengar till klassresor eller lagens cuper. Jag och Madeleine hade båda sålt diverse olika saker tidigare, allt ifrån massproducerade kakor till tysk salami. Vi tänkte att det måste finnas ett lokalt och hållbart alternativ till den typen av försäljning. Det väckte idén om att starta Värmlandsboxen, säger Pernilla.

Efter en trevlig lunch hade de plötsligt en fantastisk idé att spinna vidare på. Ingen av dem hade dock drivit ett företag tidigare, men de hade några andra ess i rockärmen. Pernilla förklarar:

  • Jag har på olika sätt arbetat med marknadsföring och verksamhetsutveckling tidigare. Under många år har jag varit projektledare och jobbat som marknadsanalytiker med undersökningar av olika slag. Jag är både marknadsekonom och samhällsanalytiker-utbildad. Både jag och Madeleine hade jobbat i kontexter med verksamhetsutveckling och nära företagande. Vi kände väl till det stödsystem och de aktörer som finns för start och utveckling av företag. Jag tyckte inte att det var särskilt svårt att komma igång, men det fanns en del att sätta sig in i. Till exempel en del regelverk som vi behövde lära oss. Den största utmaningen för både mig och Madeleine var nog att ta beslutet att faktiskt komma till skott och starta ett företag. Båda har haft många företagsidéer men aldrig tagit steget och genomfört något. Men med den här idéen och varandra var det lätt och vi gjorde det snabbt. 

 

Värmlandsboxen idag
Sedan uppstarten 2017 har företaget blomstrat och växt sig större. Pernilla berättar på vilket sätt Innovation park har varit till hjälp i processen:

  • Innovation Park har varit stöttande i vår start. Jag ingick i dåvarande Startlab och hade plats där under 6 månader. Främst har Innovation park hjälpt till att lyfta blicken med idéen och stöttat med att formulera större perspektiv för idéen. Dessutom har Innovation Park bidragit till min egna utveckling som entreprenör, kanske främst synen på mig själv, att jag är en entreprenör. Det var inte den mest självklara identiteten för mig i början.

Mycket har hänt på de tre år som gått sedan uppstarten. Bland annat har de fått fler glada medarbetare, en ny delägare, samt inlett ett samarbete med den ideella organisationen Ung företagsverksamhet.

  • Förutom mig och Madeleine har vi nu ytterligare en delägare, Ola Sundgren. Vi tre arbetar med Värmlandsboxen. Utöver det har vi timanställda som packar boxar och som jobbar som säljare. Vi har också samarbete med UF, så idag är det två UF-företag som har Värmlandsboxen som UF-företag, berättar Pernilla.


Vad är det bästa med Innovation Park?

  • Det är människorna! Den öppna atmosfären och idéen med communityn. Det är otroligt lätt att börja prata med vem som helst i miljön om vad som helst, samt att få stöttning och vidga sina perspektiv, säger Pernilla glatt.